Tudástár

Mit jelentenek a gumiabroncs oldalfalán található jelölések?

A gumiabroncs oldalfalán az abroncs összes olyan jellemzője megtalálható, amelynek ismeretére szüksége lehet. Az alábbiakban röviden ismertetjük a számok és betűk jelentését:

A. Szélesség

A gumiabroncs oldalfaltól oldalfalig mért szélességét jelenti milliméterben.

B. Profilarány („peresség”)

Az abroncs keresztmetszeti magasságának és szélességének százalékban kifejezett aránya. Ha például ez az érték 65, az azt jelzi, hogy az abroncs magassága a szélesség 65%-a.

C. Keréktárcsa-átmérő

A keréktárcsa átmérője colban kifejezve.

D. Terhelési index

A gumiabroncs megengedett terhelését az oldalfalon tüntetik fel, az átmérőtől jobbra. A gumiabroncsok terhelési indexe a kilogrammban kifejezett maximális terhelésre utal.

E. Sebességi besorolás

A sebességi besorolás a megfelelő nyomású és terhelésű gumiabroncsra vonatkozó maximális sebességet adja meg. A sebességi besorolást az oldalfalon levő kód végén, közvetlenül a terhelési index után álló betű mutatja.

DOT szám

A DOT-szám segítségével pontosan megtudhatja, hogy mikor készült az adott gumiabroncs. A DOT számok alapján megkülönböztetünk új és a frissen gyártott gumiabroncsokat.

A 2000 előtt gyártott abroncsoknál a DOT-szám három jegyből, a 2010 utániaknál pedig négy számjegyből áll. A négy számjegy közül az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli.


Fontos megjegyezni, hogy a megfelelő körülmények között tárolt, de még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül tökéletesen megőrzik eredeti tulajdonságaikat. Ez azt jelenti, hogy egy nem használt 5 éves autógumi felszerelése semmiféle műszaki kockázatot nem jelent.

A gumiabroncs élettartama: a tízéves mérföldkő
A gyártást követő 10. évben nem cseréltük le az abroncsainkat? A Michelin elővigyázatosságból azt javasolja, hogy az ilyen abroncsok helyett mindenképpen szereljünk újat a kerékre. A javaslat a pótkerékre is vonatkozik.

Speciális jelölések 

A fent bemutatott gumiabroncs jelöléseken túl, olykor további speciális jelöléseket találhatunk a gumi oldalfalán. Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló jelöléseket:

  • 4S / AW / All weather: Olyan gumiabroncs, amelyet mind a négy évszakban lehet használni. 
  • C: Erősített gumiabroncs, amelyet kisteherautókon szoktak használni.
  • 3 Hegycsúcs és hópehely piktogram: Téli gumiabroncs, amely jobb tapadást és teljesítményt biztosít téli körülmények között.
  • M+S (mud and snow): Havas és saras útkörülményekre tervezett gumiabroncs. Nem biztos, hogy téli gumi. Különleges mintázatú kialakításuk és gumi keverék összetételének köszönhetően sokkal nagyobb vonóerőt biztosít sárban és hóban, mint egy normál mintázatú nyári gumi. 
  • RF (reinforced): Megerősített típusú gumiabroncs, amely nagyobb terheléssel is megbirkózik.
  • TL (tubeless): Tömlő nélküli gumiabroncs.
  • TT (tube type): Tömlővel rendelkező gumi. Ilyen típusú gumiabroncsokat nem használnak modern gépjárműveken.
  • TWI (tread wear indicator): Az előírásoknak megfelelő szintre (minimális 1,6 mm) beállított kopásjelző. Segít nyomon követni a gumikopást és megelőzni a túlzott kopás okozta baleseteket.
  • RFT, Run Flat (defektűrő abroncs): Leeresztve, akár kilyukadva is képes tovább futni. Defektet nem lehet javítani rajta és csak TPMS-sel felszerelt autókkal kompatibilis.
  • Seal: Önjavító technológiával felszerelt gumiabroncs. Az abroncs futófelületének belső oldalára ragadós, sűrű defekttömítő anyagot visznek fel. 
  • Max load: Maximum terhelhetőség ( C-s abroncsoknál fontos, hogy mennyire terhelheted ) 
  • All Season: Négy évszakos gumiabroncs jelölése. A mintázat és gumi keverék összetételnek köszönhetően téli és nyári körülmények között is használható.

Abroncs javítás

A javíthatóság elsődlegesen attól függ, hogy hol van defekt vagy szöglyuksérülés az abroncsunkon

A futózónán :

A gumiabroncs a legtöbb ilyen esetben javítható. A gumiabroncs-javítás akkor lehetséges, ha a lyuk mérete nem haladja meg a 6mm-t. A 210 km/h vagy annál nagyobb maximális sebességre használt gumiabroncsok esetében a gumiabroncsok javítása nagy kockázattal jár ezért azokat nem javítjuk. Az abroncsot ki kell cserélni. A sebességindex többek között fel van tüntetve a gumiabroncs címkéjén.

Fontos, hogy minden esetben vizsgáljuk vagy vizsgáltassuk meg a sérült abroncsot: a belső légzáró károsodhat és/vagy az abroncs megsérülhetett az alacsony nyomáson való használat következtében.

A váll zónáján :

Ezen a területen defektjavítás nem lehetséges. Az abroncsot ki kell cserélni.

Az oldalfalon :

Ezen a területen defektjavítás nem lehetséges. Az abroncsot ki kell cserélni.

Abroncs kopás

A nyári és téli abroncs profilmélység jogszabály által meghatározott minimum értékkel rendelkezik. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, amely a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről az alábbi módon szabályozza a gumi profilmélységet:

“(4) Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t;

Az ADAC és az abroncsgyártók ajánlása alapján a biztonság érdekében
nyári abroncsoknál a futófelület mélysége legalább három milliméter, a téli vagy négy évszakos abroncsoknál legalább négy milliméter – egyéb esetben kritikussá válhat nedves körülmények között, hóban vagy latyakban.

ET szám

Az ET szám egy milliméterben megadott érték, amely megmutatja, mekkora a távolság a kerékagy felfekvési síkja és a felni középvonala között. Három kategóriába sorolhatóak a besajtolási mélység alapján:

Negatív ET szám: A felni középvonalához viszonyítva az gépjármű tengelyéhez áll közelebb a felfekvő felület.

Pozitív ET szám: A kocsi külsejéhez áll közelebb a felfekvő felület a felni középvonalához viszonyítva.

Nullás ET szám: A felni középpontja és a felfekvő felület egybeesik.

Amire figyelni kell

Minél magasabb az ET érték, a felni annál inkább „rámegy” a tengelyre. Következésképp, ha a felni mélysége túl nagy, a kerék hozzáérhet a féktárcsához, vagy a lengéscsillapítóhoz.

Minél kisebb az ET érték, a felni annál jobban kiáll az autóból. Ha túl kicsi a felni mélysége, hozzáérhet a karosszériához egyenes menetben, vagy kanyarodáskor.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás